lauantai 16. kesäkuuta 2012

Matka aution levin halki kohti Rovaniemeä

12.6.2012

Kohti Rovaniemeä

Eilisen puhelun tiimoilta olimme sopineet herra Toukon kanssa että olemme Rovaniemellä n.klo 15. Kuten arvata saattaa, nukuttiin jolloin aamu oli kuin varkain kääntynyt jo päiväksi ja päivä tuntui kääntyvän jo iltapäiväksi, saimme kuin saimmekin itsemme n klo 13 kammettua sängystä ylös, perus aamupala ja kaffit, nyt jäi perhot sitomatta. Aloitimme mökin siivoamisen ja Toukokin jo hätää kärsimässä soitti klo 14:sta huitteilla että onko vielä pitkä matka, no olihan se kun mökki oli juuri saatu siivottua ja kamppeet kasattua, joten vielä oli tavaran raijaaminen veneelle, joen ylitys, auton pakkaaminen, ja matkaa reilu 200km.

Lähdimme kuitenkin autolla jo puoli kolmen maissa ajamaan ja kauhean aamu rynnistyksen jälkeen pysähdyimme jo levillä ostamaan vettä, jota ei oltu sitten ivalon jälkeen juotukkaan. Ai että tuo olisi varmaan maistunut hyvälle, ostin kuitenkin mehun ja Jussi limonaadin. Oli outoa pysähtyä levillä kun ei siellä ollut kuin tuulen hönkäykset ja muutama persaukinen mersun uuden maasturin omistava mettämies, tottunut kuitenkin aina talvisin kun siellä käydään ns. laskettelulomalla jätkäporukalla että porukkaa riittää! noh kuitenkin, oikea matka alkoi siis vasta puoli neljä, eli oltiin jo hyvän aikaa "myöhässä" aikataulusta, Jussi aloitti ajamisen kohti Rolloa ja tällä matkalla ei tapahtunutkaan mitään jännää, eläimiä ei kuollut, eikä ollut edes läheltä piti tilanteita.

Matkalla pysähdyttin ostamaan kahvit ja käväistiin vessassa, maha kurni ja oli aika otta yhteys Toukoon joka oli jo viimeiset 2h istunut kotona kahluuhousut jalassa, että tilaa meille pizzat valmiiksi niin päästään äkkiä lohestamaan, Touko teki työtä käskettyä, ainut että kun romut oli levitetty Toukon olohuoneeseen niin lähdettiin hakemaan pizzat jotka syötiin vasta joen rannalla jonne mentiin kalaan, polte oli Jokkepapalla sen verran kova!

Pizzojen jälkeen vedimme vielä hekumaaliset pannukahvit ja sitten laitoimmekin jo vauhdilla kamat niskaan ja vavat reilaan. Tällä hetkellä itseäkin poltteli jo päästä liottelemaan siimoja. Vikaköngäs, koskenlaskijoiden tukikohta, naruja siellä tällä ja jengi reenas samalla jollain kumiveneellä joukkue laskua, joten kalat olivat varma saalis, olihan nuo saanut olla hyvinkin rauhassa näköjään. Unohdin heti taimenen, tuo arka jalokala kun tuppaa ottaa itteensä liika metelistä.

Aloittelimme kalastuksen ja Jussi nappasi heti muutaman harrin ja yhden pikku pilkkukyljen. Pieniä, mutta lupaava alku. Harria tuli taas niin taivaallisen paljon että jossain vaiheessa aloin jo miettimään että tulisi se sattuma taimen, eden pieni. Touko paineli riippusillan yli ja meni toiselta puolelta kalastamaan niskaa ja ylempää suvantoa, joka tuotti Toukolle 35 taimenen ja 2 kirjolohta, taimen sai vapautensa ja kirren päätyi teurastuksen jälkeen pussiin ja huomiseen savupönttöön. Ilta taittui yöksi ja keittelimme siinä vaiheessa tuumaustauko kahvit. Kahvit juotua ja aikamme tulevaa Finnmarkin matkaa mietiskellen ja herkutellen päätimme ottaa vielä pikaisen kopaisun ylemmälle koskelle, Jussin kalastellessa suvanto ja alempaa virtaa. Jussille harria ja meille Toukon kanssa tuli harrit ja minulle yksi tärppi sillan alla, joten sen on pakko olla ollut isompi koska sillan allahan ne aina isot kalat saadaan. Kuolleen yläkosken jälkeen menimme takaisin alas ja jäimme larvastelemaan tienpuoleista reunaa, josta nousi ihan mukavasti taas harria, ja hei! sain sen yhden sattuma taimenen, joka oli kaikkea mitä edellä olin toivonut, eli valitettavasti pieni n30cm rasvaevällinen, takaisin kasvamaan pääsi hänkin, kuin myös kaikki harrit mitä saimme.

tämän pikaisen muutaman tunnin kopaisun jälkeen keräilimme kamppeet ja lähdimme untenmaille. Toukon luokse päästyämme syötiin iltapalaa ja laitettiin kirbelit suolaan huomista savua varten. Hampaan pesun jälkeen painelimme kaikki unten maille. Aamuyön aurinkokin oli jo taittunut aamuaurinkoa muistuttavan kuumaksi, kellon ollessa jo 05;15

"hyvää yötä" Rovaniemi toivotti Kojamon pojjaat, Touko "jokkepappa" Eräjärvi, Jussi "taimen" wacklin ja Atte Valkama.