torstai 21. kesäkuuta 2012

Juhannusviikon kiireitä karkusalla.

20.6.2012

Salaiset paikat...

Heti tämän kirjoituksen alkuun pahoittelen tätä että en kerro tarkempia tietoja joistakin koskista missä käymme, koska siellä on luonnonkantaista kalaa ja emme todellakaan halua paikalle rosvoja tai mato-onkimiehiä teurastamaan näitä muutenkin uhanalaisia ja vähissä olevia kaunokaisia.

Juhannusviikko toi kiireitä tullessaan, lomalta töihin palattua tynkäviikolle ja juhannuksen jälkeen alkava 2vkon loma pakkautti aika tavalla hommaa tälle viikolle, asioita ei helpoittanut ollenkaan sekään että uusi asunto tuli ostettua ja siitäkin piti pankissa juosta ja asioita hoitaa. Stressi kasaantui ja tein koko alkuviikon töitä ja työpäivinä en ruuan lisäksi paljoa taukoja pidellyt. Huomasin kuitenkin keskiviikkona asioiden muututtua että hetkinen, torstaina ei olisikaan kuin ihan muutama pikku homma joten sehän tiesi keskiviikko illalle kalastus sessiota Jussi "taimen" Wackliinin kanssa, koska lapsonenkin poistui mummon ja papan mukaan Mikkeliin mökille.

Suunnaksi otimme taas jälleen kerran salaisen paikan, josta kuvia enempää tietoa ei tule, paitsi kaloista tietenkin.

Lähdimme kohdetta kohti illalla klo 18:sta huitteilla ja olimme paikalla kamppeet niskassa vähän ennen klo 20:tä. Kasasimme vain larvastus kepit koska tämä on nyt sitä tämänpäivän hommaa, streamer hommat on niin läst siisonia!

Kalastus alkoi heti kyntämisellä ja täräytin koskeen polvilleen ja naaman risukkoon, yksi risu työntyi huuleen ja saatui niiiiin prkl:sti!!! ja kaiken tämän lisäksi niskassa ollut järkkäri heilahti vauhdilla ja suoraan päin näköä, huuli halki sisältä ja kameran takia myös reikä etupuolella. Tästä oli siis hyvä lähteä verenmaku suussa kalastamaan, joten.

Tampsimme rantaan ja Jussi jäi kamera kädessä odottamaan ensimmäistä kaunokaista ja siihen ei montaa heittoa tarvittu ja larvaan sortui n25cm rasvaevää kantava taimenen poikainen.

Tämän jälkeen näytin Jussille paikan missä saattaisi lymyillä hiukan suurempi taimen, Jussi heitti muutaman heiton ja ei hoksannut paikkaa mitä tarkoitin. Jussi nousi joesta pois ja lähti kamera niskassa ylöspäin, ajattelin että no jäipä minulle mainio paikka kokeilla, heitin toisen heiton ja silloin pamahti. Tämän tiesin olevan jo äskeisiä muutamia pilkkukylkiä suurempi koska tällä oli jo määrätietoiset potkut ja vedot, ei niinkään sitä 200 lasissa ympäriinsä vetelevää tärisevää tyyliä.

Sain kalan nousemaan pohjasta ja huomasin heti että tässä on nyt tosi kyseessä, kala yritti viedä kovaan virtaan mutta annoin painetta ja löin liinat kiinni, hyppy ja luulin jo että irtosin mutta kiinni pysyi! hetken taistelun jälkeen kala lähti ylemmäs ja näin tilaisuuteni tulleen, kahmasin haavin selästä jostain siitä haavin kaarteesta, en kahvasta, ja rouhasin jokeen ja huomasin että hittolainen, kalahan on kuin onkin haavissa!

Tämä kaveri antoi toistaiseksi hienoimman taistelun tällä koskella. Soitto Jussille että kamera takaisin! ja äkkiä. Jussi tuli ja otimme kuvat ja mittauksen jälkeen tämä osoittautui 50cm kalaksi, tosin harmillisen laiha mutta kuitenkin. Komiahan se oli sekin fisu!

Tästä oli hyvä jatkaa ja nyt oli Jussin vuoro, Menimme alemmas ja katselin kun hän kalasteli hyviä kuohujen reunoja, itse kalastin nämä kohdat aina jälestä, Jussi meni alemmas ja itse kalastelin perässä nämä samat kohdat, sain tosin näistä kohdista molemmista 2 pikkuista, katselin alemmas että komiasti aurinko oli laskemassa puiden taakse ja on se hieno olla kalassa tälläisellä säällä ja WTF Jussin vapa on mutkalla alaspäin, no ei muutakuin ajatukset takaisin normaaliin ja alas Jussin luokse.

Hienon lyhyehkön taistelun jälkeen saimme lisää kuvattavaa, tämäkin oli n.35cm ja kuten muutkin näistä, todella pulskassa kunnossa kokoonsa nähden. Jussi ja Jussin luonnonpilkukas.

Tämän jälkeen kalastelimme kosken vielä alas ja takaisin ylös tasaisesti pieniä pilkullisia saaden, saimme yhteensä noin 20kpl joista 1 oli istukas, sekin poikanen.

Lähdimme kotia puolen yön tienoilla ja pääsin kotonakin nukkumaan jo 02;30 ja herätys oli vasta klo 8 joten makoisat unetkin kerkesi ottaa, tosin torstaista tulikin kaikkein kiireisin työpäivä koko viikolla!

Atte ja Jussi "taimen" Wacklin jatkaa tästä ensiviikolla Mikkelissä rävyn koskella istareiden parissa kera KojamoRallin Maijan.

'Mutta tästä on hyvä lähteä 2vkon lomalle josta yksi viikko vierähtää pohjoisessa Maijan kanssa.

Hyvää jussia kaikille Toivottaa koko KojamoRallin väki!