perjantai 15. kesäkuuta 2012

Kohti Ounasjohhkkaa ja omaa mökkiä

9.6

Matka Ounajoelle

Luulisi että edellis päivän retki olisi saanut miehistä mehut pois, mutta toisin kävi. Herättyämme tuossa klo 14 huitteilla, keittelimme pannukahvit ja söimme aamupalaa, samalla taas sitoen edellispäivän menekit takaisin, päätimmekin että nyt lähdetään kohti Ounasjokea, Kurkkiovaaraa jossa siis sijaitsee Jussin ja minun mökki, jonka vuosi sitten keväällä pikkuhuurussa levillä ollessa ostimme.

No ei siinä kuin sauna tulille ja pesulle niinkuin edellispäivinäkin, ei jotenkin kalareissujen jälkeen ollut energiaa saunoa. Saunan jälkeen teimme vielä murkinaa hiukan ja pakkailtiin tavarat, siivoiltiin isäukon mökki ja aloitettiin matka kohti Kurkkiovaaraa.

Kävimme Ivalon S-marketista täydentämässä hiukan ruokavarastoja ja olut hukkaa, kello olikin jo siinä 20:00 tuntumassa kun automme starttasi R-kioskin take away kahvien kera kohti inaria ja sieltä Tepaston kautta kurkkiovaaralle. Kertailimme siinä edellisten päivien kalastuksen saldoa ja mietimme miten sitä Ounajoen taimenta valmistaisi, tosin jäi ne tammukatkin savustamatta.Tepaston kohdalta kääntyessä mökille päin alkoi jo tapahtua, ensin kolasin jonnin sortin linnun josta muistoksi jäi sulat puskuriin, about 10min myöhemmin oli paistikin kolattu tielle, meinaa vauhtia reilu 100km/h ja hiekkatie, 5m edellä ojasta hyppäsi itsemurhavietillä varustettu jänö suoraan alle, kuului läts ja pari pomppua teki auto, ja takuu varma murea liha makasi tiellä varmasti elottomana, joten R.I.P litnu ja jänö, teitä kaivaten Jussi ja Atte. Mökille päästyä Jussi aloittin homman kilistelemällä, tosin se oli kahvipannu josta ääni lähti osuessaan lattiaan. eli siis kahvin keitintä ei enään tarvittaisi tällä reissulla. Pannukahvia takkatulella oli kalenterissa seuraavat aamut, päivät ja illat, kunnes viisaat päämme yhdistettyä teimme näin ----> nokipannu oli kuin vuoltu keittimeen!

Teimme puoliltä öin itsellemme lounasta, paistettiin nämä ivalon tammukat ja laiteltiin sauna lämpiämään, ajatuksena käydä mökin rannasta kokeilemassa kalaa, sillä mökkimme rannassa virtaa Puksukoski niminen osuus Ounasjoesta, joten koskikalaan ei ole pitkä matka!

Aikamme kalasteltua tajusimme että tässä on taas vierähtänyt useampi tunti ja päätimme lähteä saunomaan ilman sen kummempaa saalista, harria oli täälläkin. Kello olikin jo 03:00 ja tässä vaiheessa teimme tule mökkiin ja täytettiin meidän oma pikku kossuhana, ihan vaan sillä kun se on niin tyylikäs. käytiin saunassa ja otettiin oluet ja naukut kolan kera, sekä kukkoviinaa että captain morgania.

Näitä nautittuamme ja hampaat pestyämme menimme korvalleen ja uni maistuikin taas hyvin siinä aamu 5 hujakoilla.