sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Uusia kohteita koluamassa

Rävynkoski

Pitkästä aikaa on aikaa istahtaa sohvalle koneen ääreen ja rustailla muutamat jorinat, kalalla on tullut käytyä sillä 2vkon loma käytettiin ahkerasti tähän hommaan.

Juhannus juhlinnan jälkeen aamulla herätessä olo oli poikkeuksellinen ehkä suurimpaan suomen kansaan verrattuna, sillä heräilimme Mikkelin mökiltä ilman krapulaa. Paikalla oli Kojamon poppoosta Maija ja Minä, Appivanhemmat, tytär ja Maijan siskot "herrasmiehineen"

Lauantaina mietimme aamulla että kävisimmekö iltapäivällä katsomassa Mikko "Rysä" Räsäsen kehuman Rävynkosken ja vähän liottamassa siimoja, olihan se pitkästä aikaa päästävä kalastamaan, varsinkin Maijan. Iltäpäivä koitti ja hyppäsimme autoon ja otimme suunnaksi Rävynkosken, luvat netistä ja eikun menoksi.

Paikalle päästyämme kasailtiin vermeet ja aloiteltiin kalastamaan, ajateltiin jo että paikalla ei ole muita, mutta kuinkas ollakkaan olihan siellä olonkorjuut menossa ja kalastajia oli kymmenkunta. Rävy kun on kaksi pientä koskea omistava muutaman sadan metrin mittainen pätkä, tiesimme että kalaa tuskin tulisi.

No ei se, olihan se mukava päästä pitkästä aikaa Maijan kanssa uutta paikkaa koluamaan ja katsomaan.

Maija meni loppuliukua heittämään ja itse jäin larvastamaan tuota kuohuvaa, koska se näytti siltä että siellä ei kukaan kalasta, aikani koluttua sain kalan kiinni ja se jäi suoriltaan juromaan pohjaan, minuutin verran sitä kesti ja sen jälkeen ei tullut kuin siimat ylös.

Menin ylemmäs ja kalastelin koko kosken, vaihdoin sieltä tähän toiseen "ränniin" josta ei tullut muuta kuin pohja limaa!

Tämä edellinen kala jäi sen verran mietityttää että laitoin perhot vaihtoon ja menin samalle paikalle uudelleen, ja sain kuin sainkin härnättyä kaverin uudelleen koukkuun, tai niin ainakin luulin. Tämä oli niitä kuuluisia 30cm tärisijöitä jonka sain haavissa käymään kuitenkin, kaunis pilkkukylkihän se oli.

Tämän kalan jälkeen lähdin takaisin ylös jossa oli niskan jälkeen kuohujen vieressä laavu josta löysin Maijan istuskelemassa, Päätimme n.2h kalastelun jälkeen että eiköhän tämä riitä ja tullaan takaisin jokin kerta kalastamaan kunnolla kun näitä olonkorjaajia olisi vähemmän.

Tähän oli hyvä lopettaa tämä kaunis kesäinen päivä ja lähteä takaisin mökille makkaranpaistoon, saunaan ja muutaman oluen luokse.