perjantai 14. syyskuuta 2012

Pala kaunista keskisuomea

Jossain matkan varrella
8.9.2012

Kituskoskella lounaan jälkeen päätimme lähteä pois, sillä paikalle änki meidän lisäksi ainakin 8ukkoa lisää joten ei kiitos. Ehdotin Nikolle josko häntä kiinnostaisi kalastaa hieman erinlaisissa maisemissa, pikkuperhoilla, pikku luonnon kaloja, tietäen että isompikin saattaa tuurillaan ottaa kiinni, kalamiehenä Niko innostui paikasta kovasti, luonnonkalaa.......

Lähdimme kitusilta ajelemaan kotia päin ja mikäs siinä kun pikku mutkan heitettyä pääsimme kohteeseen. Olimme käyneet täällä kuluvan kesän aikana Jussin kanssa pariin otteeseen ja Pietari "sipe" Sipposenkin kanssa tuli yksi ilta paikassa koluttua.

Pääsimme rantaan ja laitettiin miehisyyttä uhkuvat kurahousut jalkaan jotta päästäisimme kalalle. Kävelimme rantaan ja huomasin että vettä olikin tällä kertaa aika vähän, huomattavasti vähemmän kuin alkukesästä. No eihän siinä, lyhensin heti alkutöikseen perukkeen puolella ja vaihdoin vähän kevyemmät kaverit siiman päähän. Aloittelimme kalastuksen alkukesän lupaavimmalta ja kalaa eniten antaneelta paikalta, jostain syystä se oli kuitenkin tyhjä, leikkö veden vähyys oli tehnyt tehtävänsä ja vienyt kalat jonnekkin muualle.

Jatkettiin kuitenkin innokkaasti kalastusta ja minä jäin tätä kohtaa vielä koluamaan sillä tunne oli vahva että kyllä nyt ainakin yksi kala pitäisi tästä löytyä ja aikani koluttua sen sain. Perinteinen 20cm pötkäle, oikein hvyin syönyt yksilö, kaunis. Lähdin tästä alapäin, Nikon mennessä ylöspäin. Jatkoin kiventakusten ronklaamista ja aina aika ajoin sieltä jonkunlainen pirteä pikkutaimen perhoa puri, antaen mukavia oikein pirteitä taistelun hetkiä.

Kävin aivan kosken alaalla ja heitin loppuliukua jonkun verran, täältä tuloksena oli muutama peukalon kokoinen ahven ja yksi särki. Lähdin siis takaisin ylöspäin ja näin Nikon sillan yläpuoleisella niskalla, Niko oli saanut kosketuksen vähän paremman kokoiseen kalaan, kuitenkaan vastaisku ei ollut onnistunut ja siimat tuli silmille. Niko oli jatkanut niskan heittämistä ja saanut tästä n.25cm komistuksen.

Tampsin itse joen toiselle puolelle ja lähdin ylemmäs, sillan yläpuolella on pieni kosken pätkä josta löysin yhden kala, kala laittoi kunnolla kampoihin ja muutaman minuutin juromisen jälkeen sain kalan haaviin ja tuloksena oli oikein pullea, kultainen, 40cm taimen.

Tämän kalan jälkee Nikokin tuli toiselle puolelle ja kalastelimme rempseen letkeästi loput yläkoskesta, joka antoi vielä kaksi pientä pullukkaa.

Muuta ei voi sanoa kuin että kesän viimeiseksi jäänyt kalastuspäivä oli todella upea, luvatun koko päivän kestävän rankkasateen tilalla paistoi koko päivän aurinko, kitusilla tuli vain todella rankka 2min kuuro, ei muuten, ei tuullut ja kalaakin saatiin. Tähän oli hyvä siis lopettaa kesäkausi ja suunnata katseet lampikarkeloihi ja yhteen muutamanpäivän mittaiseen lapin matkaan jossa mökit odottavat talviteloille pääsyä.

Lokakuussa olisi sitten ainakin yhdet, ehkä jopa kahdet lampi sm-karsinnat joten sinne sitä olisi itsensä nöyryytettäväksi vietävä. Nyt alan sitomaan perhoja joten tarinoista tulee hieman taaseen taukoa, ehkä.