torstai 4. lokakuuta 2012

Ruskaa pakkasessa! @ Ivalo

Vielä kerran kohti pohjoista.

Kesäisistä keleistä kun ollaan siirtymässä epämiellyttäviin syksyisiin keleihin ja koskien rauhotusten alkaessa tuli mahdollisuus lähteä tänä vuonna vielä kerran pohjoista kohden ja kuten voitte arvata visiitti tuli olemaan aika "lyhyt", ei niinkään ehkä päivissä, mutta päivien valoisuuden suhteen.

Matkaan pääsimme lähtemään syyskuun 21.päivä, tai oikeastaan ilta. Matkaan mukaan lähti Kojamon poppoosta Maija Koistinen ja Touko "jokkepappa" Eräjärvi. Matka alkoi lutakon Siwan pihasta perjantai iltana klo 20;10 ja tarkoitus oli painella yötä myöten kohti Ivalon kauniita maisemia ja pohjoisen mahtavaa ruskaa. Matkalla ei oikeastaan ollut mitään mistä kannattaisi kertoa muutakuin se että auton mittari näytti rovaniemen kohdalla -2 ja oikeastaan siitä Ivaloon asti oli pakkasta, kuitenkin audin kesägummit hoiti hommansa ja kuljetti meidän turvallisesti perille.

Saavuimme Ivalon sykkeeseen klo 05;47 ja päräytimme kaupan pihaan miettimään mitä tekisimme? Kauppakin kun aukesi vasta klo 07;00........... tai siis piti aueta! Ivalon S-marketti oli jossain vaiheessa kertomatta meille vaihtaneet jokapäiväisen aukeamis aikansa vasta klo 08;00!!!! No siinähän sitä sitten mietittiin ja päätettiin lähteä hotelliin aamupalalle ja kuluttamaan aikaamme.

Aamupalat syötyä rauhassa kello hipoi jo seittämää joten päätimme vaihtaa st:lle mutta kuitenkin ajattelimme että käydään nyt kattomassa olisko joku paikka auki. Näin ollen siellä isolla kirkolla ajellessa huomattiin että Ivalon Siwa on auki! no huh huh, häkäpäällä kauppaan ja ostoksille että päästään mökkiä lämmittämään ja ennen kaikkea kalastamaan! Ostokset tehtyä paineltiin venerantaan ja päräytettiin mökille.

Mökille päästyä laitettiin tulet kaminaan ja muut aloittelivat päiväunia ja minä kun nukuin Saariselältä Ivaloon asti niin eihän sitä enään malttanut ruveta korisemaan vaan aloitin sitomaan perhoja, tarkoituksena lähteä harri jahtiin!

Maija ja Touko kun oli herännyt päätettiin painella pikapuolin ongelle, ehkä enemmänkin uistelemaan mutta samalla käytäisiin kolistelemassa vähän alajuoksuja ja koskisuvantoja josko sieltä harria löytyisi. Tässä vaiheessa voin oikeastaan kertoa että alajuoksu roplaukset eivät tuottaneet oikeastaan minään päivänä mitään ihmeellistä, muutamia harreja joista isoin taisi "jokkepapan" mittanauhan venyyttää huikeeseen 45cm! vaikka aurinko paistoi ja keli oli hieno ja muutenkin kaikki taivaan "merkit" kohdallaan, sillä sateenkaarikin osui kosken alajuoksulle, eli silloinhan siellä olisi pitänyt tarinoiden mukaan olla joko aarre tai jotain muuta hienoa, kuten vaikka joku 7kg harjus tai 15kg lohi, vaan eipä ollut.......liekkö tuokin tarina siis valhe? vanhemmat vaan pienenä halunnut nähdä miten hölmönä lapset sitä jahtaa vaikka kiinni ei saa......

Kuitenkin päätimme koskien koluamisten jälkeen juopotella kahvit ja lähteä moottorionkimiesten hommiin................

Päivä alkoikin taittua illaksi ja niinkuin monet tietävät pohjoisessa syksyllä se pimeys tulee äkkiä. Uistelimme parisen tuntia ja minä luotin niinkuin aina tähän rapalan muikkuun joka antoikin yhden n.35cm järvitaimenen, nauroimme hetken kun sanoin että näin pieni, että eipähän myö näitä "istareita" oteta...

Kala siis sai vapautensa ja päätimme vielä heittää parit lenkit jonka jälkeen olisi päivällisiltapalan aika, viimeistä lenkkiä heittäessä sai Maijakin tälläisen "istarin" joka myös sai vapautensa. Mökille päästyä menin laittamaan takkaan tulet ja keittämään pannukarkeat, Maija kävi patojen ääreen ja Touko män lämmittämään saunaa, syötyämme hyvin ja saunottua lämpimästi oli aika vetää pää tyynyyt tietäen että unta tuskin tarvitsee kauaa odotella, olihan sitä valvottu jo reilu 40h, poislukien se 30km autotorkku....

Pääni tyynyyn painaessa mietin että olisipa huomisen luvatun sateen tilalla yhtä komia päivä kuin tämä, aurinkoa, peilityyntä vettenpintaa ja lämmintä reilut +6 ja sitten lähtikin jo taju...