tiistai 17. heinäkuuta 2012

Koskenpätkiä ylös ja alas

Kolmas kalapäivä ivalossa

Pahoittelen näin alkuun että tekstit ei ole tullut samalla temmolla pihalle kuin edelliseltä reissulta sillä kaikki vapaa-aika on mennyt yhteisten ystäviemme häitä tanssiessa, kiitokset ja onnentoivotukset heille häistä vielä kerran tämänkin kautta, mahtavat häät, huippu tarjoilu ja ennenkaikkea upeat hääparit Niko ja Mia-Mari Saksiset sekä Kati ja Juha nykyjään Kupariset. KIITOS!

Mutta nyt itse asiaan.....

Eilisten miinuspisteiden jälkeen heräsimme uuteen päivään ja keli oli hyvä, +16 ja harmaata, ei vettä eikä tuulta. Tälle päivälle tehtiin jo eilen suunnitelma ja kaava olisi sama kuin Jussi "taimen" Wackliinin kanssa, tosin ilman sitä matkaa tuntemattomaan ja poissaolollaan loistaneeseen koskikohteeseen.

Aamu meni aika peruskauralla elikkäs, kahvia, perhojen kietomista ja aamupalaa a`la Maija. Aamupalan hökäistyä tuli taaseen kauhea paniikki päästä kalalle ja heti! Tässä vaiheessa se ei enään aikaa ottanut pukea kamppeita päällensä ja juosta kilpaa veneelle. Järvelle päästyä uistelimme siirtymät tuttuun tapaan ja tuttuun tapaan Maija myös sai ainoat uistelu taimenet, tänäänkin! Tieto siitä että tämä saattaa olla kesän viimeinen reissu näille kristallin kirkkaille tammukka koskille veti mieltä vähän haikeaksi, koska alunperin piti vielä elokuussa tulla, mutta uuden asunnon oston myötä elokuu menee remonttireiskaa tuuraillessa. Koskelle päästyä otimmekin vain airot kainaloon ja menimme suoriltaan alemmalle veneelle joka alajuoksun suulla meitä odotti, vene ympäri, kamat veneeseen ja eiku soutamaan....

Päästiin seuraavalle koskelle jota kopaisimme ihan 10min session, Touko sai hyviä +40 harreja muutamia ja pienempiä lähes joka heitolla. Maijallakin oli kosken alajuoksulla joku isompi harri kiinni mutta karkasi aivan rantakivikossa, minä taaseen keskityin heittämään pinturia joka tuotti pari ihan hyvää harria. Maija ja Touko sai jatkaa kalastusta kun taas minä nappasin veneen ja laskin kosken alas, näytti kuulemma enemmänkin kaunoluistelijalta kuin hurjalta laskulta. Onhan tuosta jo kymmenkunta kertaa tullut laskettua niin aika hyvin jo osaa pyrähdykset hoitaa.

No tämän laskun jälkeen jatkoimme matkaa kolmannelle koskelle jossa ralli oli samankaltainen kuin edeltävissä, eli minä kalastin muutaman heiton niskalla ja Touko ja Maija paineli kosken kalastellen alajuoksulle onkimaan. Itse otin veneen keulasta kiinni ja tällä kertaa laskin veneen ihan normaalisti narusta kiinnipitäen. Veneen laskettua oli aika soutaa taas ja nyt matkaa oli jo parikilometriä seuraavalle, ns isolle koskelle. Täältä olen saanut yhden kiloisen voimapesän ja katkonut monet siimat, joten täpinöissään olimme tälläkin kertaa. Paikalle päästyä aloitimme homman kahvinkeitolla ja makkaran paistolla, pakko myöntää että tekihän se terää ottaa pikkulepo ennen seuraavaa kunnon kalastus pätkää.

Kahvit nautittua Touko jäi tähän isomuksen kuopalle, jossa alkoikin tapahtua! Touko käveli kaatunutta puutapitkin kuohujen yläpuolella streameri vapa kädessä, nooooo siinähän se jalka lipsahti ja Touko veti vanhankoulun munat tankoon muuvit tähän väliin! Tässä vaiheessa itse en kestänyt katsoa tätä ja lähdin ylemmän larppauskepin kanssa, täältä tuli muutama pikku harri ja tammukka. Lähdin takaisin alaspäin ja Maija tuli jossain vaiheessa vastaan ja sanoi menevänsä kalastamaan pinturilla ylemmäs jossa on heikkoa virtaa, samalla maija kertoi että Toukolla on alempana parit pikku muuttujaa menossa ja nauroi. Munat tankoon muuvin aikana Toukon kela oli iskeytynyt samaiseen puuhun ja parin heiton jälkeen kun iski kiinni! tosin pohja, otti "jokkepappa" tukevan otteen ja nykäisi, nykäisi uudelleen ja vielä kerran, tässä vaiheessa lähti irti, mutta sekin oli tosin kelan puola eikä niinkään pohjassa oleva perho! Puola lenti koskeen ja kuohuihin, päästi kaikki heittosiimat ja pohjat kelalta jotka ihanasti valui sinne kuohujen keskelle kivikkoon, mieli oli varmasti yhtä korkealla kuin aatamin omena hetkeä aiemmin.

Menin auttamaan ja kahlasin Toukon siimat pois kivikosta jotta herra pääsisi jatkamaan kalastusta, sotkuunhan ne meni ja pahasti. Tässä vaiheessa vaihdoin itsellekkin pinturi setin koska tuikkeja näkyi jatkuvasti ja lähdin Maijan perään ylös. Tällä pinturi kalastus jaksolla sain reilut 30 harria ja kymmenkunta tammukkaa ja katkoin kahdet siimat menettäen jälleen kerran 4 caddista! Kalastelin koko kosken pinturilla välillä aina katsellessa kuinka Maija oli kalastaja kehittynyt huimasti viime syksyisestä aloituksesta. Touko jatkoi räyhäämistä riimereiden kanssa alaalla kunnes koitti kahvi hetki ja eväiden poistaminen laukusta.

Välipalan jälkeen jatkoimme vielä puolisen tuntia kalastusta saamatta mitään sen kummempaa, pieniä harreja ja tammukoita muutamia, tämän jälkeen päätimme keräillä kimpsut ja kampsut ja lähteä takaisin päin mökille, tietäen että takaisin mennessä olisi samat reitin, mutta huomattavasti rakemmalla veneen vedolla varustettuna ja myös odotus oli jo ehkä siirtynyt hiukan Ounasjoen kaloihin, sillä huomenna tiesimme matkaavamme Ounasjoelle mökille jonnekka tulisi uusia kasvoja, Maijan sisko Paula ja Tarinoissa vierailevana tähtenä luettu Taneli "Tinke" Kankainen sekä yksi viaton kaiken tuhoava koira Herra Romppainen. Tosin tiesimme että Touko "jokkepappa" Eräjärvi jättää tämän leikin kesken ja starttaa oman autonsa kohti Norwayn tuntureita.

Mökille päästyä kasailimme kamppeet, siivosimme mökin aamua varten ja kävimme pisulla ja pesulla ja menimme korvalleen. Odottaen huomista kalastuspäivää...................