sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Elämämme hienointa pinturi jallitusta!

Rävynkoski
part 2

Juhannus oli juhlittu ja koitti maanantai. Loma kun oli alkanut niin jäimme Maijan ja lapsosen kanssa mökille, muiden lähtiessä kotio. Saimme kuitenkin jo samana päivänä seuraamme uutta populaaria kun paikalle saapui tytön kummivanhemmat, Paula (maijan kopiosisko) ja Sunnuntaikalastejia tarinasta tuttu Taneli "tinke" Kankainen ja Kojamon oma poika Jussi "taimen" Wacklin naisystävänsä kera.

Kuten varmaankin olette aikaisemmista tarinoista huomanneet että käyn suurimmaksi osaksi Jussin kanssa kalassa ja muillakin reissuilla, se että miksi näin asia on niin siihen en osaa vastata. Kyllä muidenkin kanssa yritetään aina päiviä sopia yhteen mutta kun ei natsaa niin ei natsaa, mutta kyllähän sitä vielä kerkiää.

No siinä mökkiesittelyn jälkeen tehtiin sapuskaa ja nauttittiin poutapilvisestä säästä, lämmiteltiin sauna ym.
Naiset kävi saunassa ensin jotta saataisiin tyttö suht ajoissa nukkumaan. Miesten saunavuorolla rupesi jo vettä ripsimään ja siinä telttasaunan ikkunasta järveä kattellessa päätimme saunan jälkeen lähteä veneellä yhdelle kallionkielekkeelle säynevä jahtiin, no eihän siinä juurikaan kalasteltu vaan enemmänkin kuunneltiin musiikkia ja nautittiin alkoholilla varustettuja makujuomia, skumppapullokin siinä samalla poksahti kun Jussi sai ensimmäisen kalan, jota juhlitiin kummelin tyyliin. 5cm särki ja se riitti syyksi kilistellä. Aikamme siimoja uitellessa saatiin siinä sitten yksi säynekin. Se riitti ja päätettiin lähteä mökille vetämään unta palloon.

Koitti Tiistai päivä ja aurinko paistoi, fiilis oli todella hyvä. Oli hienon päivän aika, vähän väliä joku seisoi laiturilla ja yritti jallitella pintovia pikku salakoita ja harjoiteltiin heittoja. Päivä kului ja Jussin kanssa juteltiin tästä Rävynkoskesta ja päätettiin lähteä illalla kolistelemaan jahka saadaan lapsi onnellisesti unille.

Kello koitti ilta 9 ja Jussi ei enään pysynyt housuissaan, makselin luvat taas nettiin samalla kun lukaisen lapselle iltasadun. Päivä oli ollut muutenkin jo niin hiukea ja hyvällä fiiliksellä varustettu joten tulevasta iltakalastuksesta ei osannut odottaa että siitä tulisikin tähän asti elämämme hienoin kalastusilta!

Pääsimme Rävynkosken parkkipaikalle ja perinteiseen tyyliin minä kasasin vielä vehkeitä kun Jussi lähti jo kokea koluamaan, Jussi tampsi sillan ohi ja huomasi että niskalla jokin parempi kala kävi pintomassa. Tästä johtuen Jussi löi liinat kiinni meni rantaan, kala kävi toisen kerran pinnassa ja Jussi otti pinturin käteen ja heitti, odotti ja PUM!!! paska valahti lahkeseen sillä sekunnilla! se on meinaa iso kala! minä onnesta soikeena kasailin vielä autolla vehkeitä tietämättä tästä asiasta mitään kunnes Jussi sai kalan haaviin ja huuti/rääkäisi minun nimen. No siinä vaiheessa minullakin valahti paskahousuun sillä se kuullosti enemmänkin siltä että olisi kaverilla jalkapoikki ja meinaa hukkua yms. Heitin vavat tontiin ja lähdin juoksemaan, onneksi kamera niskassa! juoksin sillalle ja katsoin että 2 ukkoa seisoo sillalla joten tiesin että joko sillä on kala ja ei hätää tai sitten se oli jo hukkunut. Menin rantaan ja ja ja ja ja ja huutohan siinä itselläkin pääsi ja taisi taivas saada myös oman osansa näistä.

Jussi oli pitkään jo puhunut että hänen haave olisi saada pinturilla mitta taimen, ja tässä se nyt oli, haavissa! sykkeet joku 400 ja tärinä 8 rihteeriä. Jussi oli aivan hukassa ja ajatuksen jossain missä lie. Saatiin pienen säädön jälkeen kuitenkin kalasta niitä kuviakin!

Kalalle mitattiin pituutta 62cm ja 2,8kg

Tässä vaiheessa iltaa olimme aika hukassa. Jussi lähti alajuoksulle ja minä jäin niskalle vähäksi aikaa katsomaan olisiko siellä toinenkin pintova isomus, no mitä luulette? eipä siinä näkynyt kuin pikkukalojen räpiköintiä, joten lähdin larvastamaan ja kokeilemaan sitä edellisen reissun jurojaa, sitäkään en saanut koukkuun, koskiosuudelta sain vain 2kpl 10cm poikasta ja päätin lähteä takaisin ylemmäs. Larvastus rupesi vihdoin tuottamaan tärppejä sillä jokaisella neljällä heitolla sain 3perhon litkan jäämään pohjaan! Viimeisimmän litkan pohjaan jättäminen sai tunteeni kuumentumaan larvastusta kohtaan ja kelasin siimat kelalle ja päätin kalastaa loppuajan pinnasta!

Tampsin niskalle ja rupesin katselemaan niskan elämää, pientä kalaa niin pirusti! no laittelin perhot kiinni ja kunnon rasvauksen jälkeen kuivattelin perhoja hetkisen, siinä samalla Jussikin pyrähti paikalle ja totesi itsekkin kalastelevan pinnasta loppuajan.

Vaihdoin puolta ja aloin heittämään, 20min päästä katsoin kun Jussin siimoja taas vietiin, toinen iso taimen pinturilla! olikahan sitä sittenkin nukahtanut lasta nukuttaessa, meinaa tämä oli jo niin uutta ja ihmeellistä meille! Tässä oli tämä siimojen vetelijä jolle mittaa oli n.55cm

Tässä vaiheessa oltiin jo niin haltoissamme ja jatkoimme kalastusta, sillä nyt niskan imussa kävi joku todella iso möyrähtämässä, sitä heitettiin ja kaikkemme tehtiin mutta tälle kalalle ei mikään kelvannut, pärskäytti vain perhon vieressä ikään kuin heittäen perhon pois.

Tässä vaiheessa niskalla näkyi muutama muukin isomman kalan pintakäynti ja olimme osuneet luultavasti siihen paljon puhuttuun megahätsiin! Heitin pinturia ja itselläkin rupesi tapahtumaan, Meinaa siimoja vietiin ja kovalla vauhdilla. Tajusin itsekkin siinä vaiheessa että taitaa itselläkin paukkua rajat rikki mennen tullen!

Hetken taistelun jälkeen Jussi kaappasi kalan haaviin, koska itsellä se oli unohtunut mökille. Jumankauta, taimenhan se oli ja isoin mitä olen tähän menessä perholla saanut! 55-57cm kultainen kimpale oli käsissäni! hymyä oli todella vaikea hillitä ja sisällä kuohui ja kovasti. Ai ai ai ai tuota adrenaliinia kun se virtaa kehossa!!

Ilta alkoi olla jo hämärä mutta heittämään näki hyvin joten eihän se kuin kala takaisin jokeen ja uutta heittoa vaan! Tästä meni noin 15min kun siimoja vietiin taas, olin aivan intopiukeena että taas tulee iso kala!! Hetken siinä heiluessa ja haavia hamutessa muistin että sitä ei ole! ja Jussikin oli toisella puolella joten ei muuta kuin hihat kastumaan ja kalaa halaamaan! pienen teutaroinnin jälkeen sain kuitenkin kalan syliin ja mittaa tällä oli n.61cm joten kuuluisa 60:n raja oli rikki!! tästä en saanut kuin yhden kuvan, koska mittauksen jälkeen otin perhot suusta pois niin samalla kaveri hyppäs jo takaisin jokeen.

No ei se mitään! olihan tämä muutenkin jo aivan uskomatonta! Samalla kun kuivattelin perhoja niin näin kun Jussin vavan kärki oli kohti joen pohjaa ja kala veti siimoja, katsoin shown loppuun joka valitettavasti päätyi kalan voittoon ja Jussin pieneen perinteiseen ääneen että, karkas! TTU!!

No ei muutakuin uutta heittoa vain ja muutaman heiton päästä Jussin Vapa taipui taas!! tämä setti ei kestänyt kuin pienen hetken ja Jussin äänet kaikuivat taas tyynellä niskalla. Samalla kun Jussilla karkasi kala niin itsellä murahti jälleen! Otin rauhassa ja sain kalan taas kovaan syleilyyn ja hihat kastumaan. Kolmas pinturi tane oli hopeakylkinen ja luultavasti järven asukkaita. mittaa oli reilut 55cm!

Tästä en valitettavasti saanut kuin yhden huonon kuvan, koska kameran lissi oli aivan huurussa, joten sensurointi oli taattu!

Tämän jälkeen päätimme lähteä vaikka luultavasti kalaa olisi vielä tullut, kello oli kuitenkin jo 3yöllä ja nukkumaan oli mukava lähteä! Koko matkan mökille takaisin hehkutimme vain että taisi olla elämämme hienoin kalastuspäivä, ja sitä se tosiaan olikin! Seuraava samanlainen megahätsi osunee kohdalle ehkä joskus, jos osuu.....

Tämän jälkeen olikin vuorossa matka kohti kauneinta suomea Maijan ja Toukon kera. Ensin vielä muutaman päivä mikkelissä ja sen jälkeen kohti pohjoista! siitä kirjoittelen myös!

Kojamon Jussi "TAIMEN" Wacklin ja Atte Valkama kiittää todella tästä haaveiden toteutumisesta Mikko "rysä" Räsäsen mainostamaa Rävynkoskea.