sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Lappi Kutsuu!!!!

Rakkaudesta lappiin

Vihdoin oli aika päästä oikeasti perhokalastamaan ja tekemään sitä mistä minä tässä lajissa tykkään ja miksi minä tätä harrastan. Pitkä talvi oli takana ja todellinen karsintojen rumba...

Vihdoin oli aika pakata laukut ja tunkea ne autoon, sekä ottaa nokka kohti lappia, Ivaloa. Tämä oli yksi niistä reissuista mistä olin pitkään jo kerinnyt haaveilla. Mukaani lähti erittäin hyvä ystäväni ja kalahommissa tunnettu lähinnä saamamiehenä............ Taneli "tinke" Kankainen kun viimekesän Ounasjoen reissulla veti Maijan kevyesti pienet kahluuhousut ensinmäisen kerran jalkaan niin olihan siinä pokassa pitämistä, asiaa ei ehkä helpoittanut yhtään aurinkolasit jotka nimesimme Nyyqooordiksi. Muistoksi vielä kuva..

Ivalo siis kutsui meitä luokseen ja matkaan startattiin juhannus sunnuntaina joskus klo 15 huitteilla ja edessä pitkä matka istuimista.....Perillä! Toistaiseksi nopeiten mennyt matka mitä olen lappiin istunut, ehkäpä syynä oli että emme Tanelin kanssa olleet kerinneet näkemään moneen viikkoon joka on helvetin pitkä aika.

Mökille päästyä oli aika keitellä kahvit, nuo kesän ekat pannukarkeat ja kohottaa malja. Kotoa paniikin lomassa kun tajusimme nottei alko olisikaan auki, nappasin mukaan jotain millä kieltä kostuttaa perille päästyä ja kohteeksi joutui jonnin sortin skumppa. No, mutta mikäpäs sen parempi tapa aloittaa loma kun poksauttamalla..?

Siinä vierähtikin useampi tunti pihalla istuskellessa ja jutellessa niitänäitä. Seuraava aamu kuitenkin johdattaisi meidän kalalle joten ihan hirveetä iloliemioloa ei viitsinyt itselle hommata. Skumppa nurin ( siis koko pullo ) ja parit oluet ja sanotaanko näin että kellon lyödessä jo aamu 5:ttä oli ihan hyvä aika laittaa korvalleen.

"aamu" kun valkeni ja kello löi jo 14:sta päätimme lähteä perhokalastamaan. Keli oli aurinkoinen ja todella lämmin, varmasti reilusti yli 30astetta mittarissa olisi ollut ja olikin kun älysi vain katsoa, tuuli oli kuitenkin aikamoinen ja se minne ajattelin meidät kalalle viedä, se ei olisi onnistunut. Päätin siis näyttää ensin paikan joka on yleensä kermana kakun päällä ihmisille jotka kyseiseen paikkaan pääsee. Kamat siis kasaan ja kalalle ja tässä vaiheessa voin sanoa että nyt oli jo miehessäkin perhokalastajan näköä, jalassaan visionin oikean kokoiset housut ja ruoto oy:ltä koeajossa olevat vissun Converset.

Lähdimme taivaltamaan koskipätkää ylöspäin ja löysimme hyvin, itseasiassa en ole vuosiin saanut paikasta näin hyvin tammukoiksi kutsutta pikkutäplätakkeja, sain kaikkiaan 21kpl näitä ja harmikseni Ivalon hotelli Kultahippu ei ollut enään auki saapuessamme Ivaloon ja en saanut näin otettua näistä DNA näytteitä joita lupasin Inarin RKTL:lle toimittaa. Eli siis aloitin myös tänäkesänä avustamaan pohjoisen suunnalla RKTL:än tutkimuksia taimenen luonnonkannoista ja niiden voinnista ym. Kysyin asiaa ja tarjosin apuani jonka mieluusti kelpuuttivat paikan vähäisyyden tietojen ansiosta ja taaseen oma kalastusurani on jatkunut täällä jo niin kauan että alan pikkuhiljaa löytää jopa kalojakin.

Kuumuus kuitenkin veroitti miehiä sen verran että päätimme kalastella takaisin alaspäin nopeasti ja mennä tekemään nuotiomurkinaa sekä keittelemään kahvit. Näiden jälkeen pakkasimme reput ja köröttelimme venheellä pikkukosken niskalle josta olisi tarkooootus laske vene alas. Tässä ei yleensä ole ollut yhtään kalaa, mutta päätettiin kuitenkin jäädä vähän heittämään ja Taneli se röyti niskantuntumasta sellaisen n.30cm kirkkaan järvitaimenen, joka tietenkin pienen ihastelun jälkeen sai vapautensa. Hetken heiteltyä laskettiin vene alas ja painelimme mökille saunaan ja nukkumaan. Mökille päästyä aurinko porotti täysillä ja kello oli n.02;00 ja lämpömittari huiteli vieläkin todella korkealla... Lämpöä riitti ja lappi tarjosi parastaan..

Seuraavana päivänä lähdimme käymään Ivalon keskustassa hakemassa RKTL:n paketin jonne olisi siis tarkoitus kerätä rasvaevän palasia. 25kpl näyteputkia haettua painelimme hyvän toverimme Alkon kautta takaisin mökille. Oli ruoka-aika ja kahvien vuoro, kamppeet kasaan ja pikku onkiretki, joka piti sisällään pienen kosken koluamisen ja muutaman rasvaevän keräämisen, yhden samsung S4 puhelimen ja Tanelin uinnin ym pientä. Tämän jälkeen niskalle keittelemään kahvit ja maistamaan ystävämme mukaan antamaa Johnny Walkeria. Tämän setin jälkeen painelimme mökille ja untenmaille.

Tästä päivästä tulikin erittäin pitkä sillä heti herättyä päätimme lähteä tälle seikkailulle joka pitää sisällää muutaman koskenlaskun ja soutamista useita kilometrejä ym pientä kivaa. Koskia laskiessamme emme kalastaneet kuin yhden kohteista sillä halusin kerrankin määränpäähän sillain, että jäljellä olisi energiaa kalastaa koskiosuus kunnolla. Paikalle päästyä en uskonut että vesi voisi olla täälläkin niin matalalla, mutta niin se vain oli. Aloitinkin siis homman tekemällä meille ruokaa ja keittämällä kahvit sillä ystävämme antamasta pullosta oli vielä melkoisesti jäljellä ja halusin nauttia kupin tai kaksi ennenkuin menisin kalalle. Ruokaa tehdessä Taneli heitteli hetken ja tuli kuitenkin nuotiolla lämmittelemään sillä miehellä oli jostain syystä kylmä. Nuotiolla istuessamme löysi Taneli miekan näköisen kepin, josta hän kertoi että "hän olisi ollut todella onnellinen pikkutyttönä tälläisestä löydöstä ja siitä kuinka kovan leikin sillä olisi saanut aikaan". Johnny Walker teki kuitenkin tehtävänsä ja mies pääsi irtautumaan hetkeksi ja kuva kertokoon ehkä enemmän tästä tilanteesta.....

Tämän reissun lopputulokseksi jäi muutama tammukka ja purkitettu rasvaevä. Takaisinmatka alkoi ja mökille päästyä hammaspyykki ja korvalleen.

Aamulla heti keskipäivällä herättyä huomasimme, että vettä satoi ja jätimme kalastuksen väliin tältäpäivältä. Otimme vain lonkkaa ja saunoimme. Illalla kuitenkin iski kauhia himo päästä sateesta huolimatta ongelle ja kävimme vielä kopaisemassa yhden pikkupuron, josta sain purkitettua 10 evää ja Taneli sai hurjia ahvenia ja muutaman harrin sekä hauen retaleen.

Perhona tälläkin reissulla toimi MustaSurma  joka on vain niin hemmetin kova tuolla pohjoisessa.

Perjantai-illaksi oli kuitenkin tarve olla kotona, sillä Muuramenjoen Sm-karsintoihin aukesi paikka ja otin tämän vastaan. Luvassa oli ehkä yksi odotetuimmista kisoista, sekä aivan huikeita palkintoja joista vastasi FFCJKL:n pääyhteistyökumppani Ruoto Oy. Muuramenjoen kisoista on tulossa kyllä juttu ainakin tänne ja Ruotoblogiin jahka vain sen kerkeäisin tekemään. Tätäkin kirjoitan ja tulin toissapäivänä moottoripyöräreissulta ja tämän Ivalon ja moottoripyörä reissun välissä kerkesin olla kotona yhden päivän. Ja huomenna taas lähden kohti pohjoista, eli kiirettä on ja reissua tulee, mutta koittakee malttaa, kaikesta kirjoitan kyllä tarinat..

Eli muutamantunnin päästä taas nokka kohti kaunista lappia ja jalokaloja, siitähän tässä on kyse?