lauantai 19. heinäkuuta 2014

Läsäkoski

Läsällä "kurssittamassa"

Suomen perhokalastusmaajoukkue teki alkuvuodesta pääyhteistyösopimuksen Ruoto Oy:n kanssa, jolloin kurssien vetovastuu siirtyi maajoukkueen jäsenille. Itse olen ollut pitämässä kursseja Vanhankaupunginkoskella 2krt, sekä Läsäkoskella kerran ja tässä välissä pidimme vielä yhdelle majuporukan sponsorille Stig Wahlström Oy:lle Hiltusen Jyrkin kanssa Muuramenjokikurssin.

Läsäkosken kurssi oli jostain syystä pienoinen pettymys osallistujalistan puolesta. Paikalla oli minun lisäksi kurssia vetämässä Kallion Kai ja kurssilaisia oli peräti 1kpl. Tämähän ei tietenkään harmittanut kurssilaista tai meitäkään, sillä tiesimme pääsevämme myös itse kalastamaan tuota toistaiseksi tuntematonta isojen kalojen kotia. Läsäkoski on paikkana varmasti yksi suomen ainutlaatuisempia luonnonkalalla varustettuja kohteita, lisäksi kalat ovat vielä erittäin voimakkaita ja vauraita yksilöitä.

Kurssi aloitettiin heittoharjoituksilla ja käytiin läpi perusheitot, sekä tekniikat ja tarvittavat solmut. Tämän jälkeen siirryimme viemään tavaramme VillaTaimen nimiseen majoitukseen. Itse jäin tekemään ruokaa ja Kaitsu lähti jo opastamaan kurssilaista tositoimissa. Syötyäni kasailin kamppeet ja lähdin itsekkin joelle. Erittäin mukavan näköinen paikka ja kuulemma vaikeasti olisivat kalat saatavilla. Näin meille Liljeroosin herra kertoi parkkipaikalla tavattua. Joten vaikeaa siis tulisi olemaan kalan saanti.

Heittelin hetken ja sain 2kpl taimenen penikoita. Kolusimme tämän VillaTaimenen eduspoolit ja totesimme joko kalojen olevan hukassa tai kalastajat. Päätimme lähteä ylemmälle, paljon puhutulle myllypoolille. Kaitsu jatkoi kurssilaisen opastusta ja itse sain kalastella ihan normaalisti. Sain myllypoolista kaikenkaikkiaan 3isompaa kalaa. n. 50-60cm sekä täältä poolin takana virtaavalla osiolla vielä yhden n.60cm taimenen. Pakko sanoa että mahtavia kaloja! ja vapana itsellä toimi Ikonin Optima 10´6 2-3# skeba. Vääntää sai, mutta en sanoisi että vapa liian heikko olisi näillekkään kaloille, päinvastoin. Sen verran kauniisti vapa niiaa että löysiä ei kauheasti tarvinnut antaa vaan antoi vavan tehdä työn.

Myllypoolissa oli myös kurssilaisen juhlaa. Hänkin koukutti jo ekana iltana komeasti 2kpl taimenia suuremman ollessa 45-50cm välillä, muistaakseni 48cm. Varmasti upea kokemus, muutamia tunteja taaksepäin oltiin vielä harjoittelemassa heittämistä, nyt jo paimennettiin taimenta. Kaitsun kaloja en muista, mutta pari hänellekkin kuitenkin nousi. Eli ensinmäisen päivän saldo oli mielestäni erittäin hyvä.

Seuraavana aamuna menimme klo 9 ongelle ja tällä kertaa oli Kaitsun vuoro kalastaa, itse otin vetovastuun kurssilaisesta. Kalastelimme kahdestaan niin että kurssilainen kalasti edellä ja itse tulin perässä. Kalastin tarkoituksella tismalleet samat alueet. Sain perässä kalasteltuani 4kalaa siimanpäähän ja mahtavat taistelut, mutta yksikään näistä ei noussut haaviin asti. Kurssilainen sanoin saavansa opetuksen seurattuaan kuinka itse kalastin samat kohdat ja kuinka sain kalat. Hieno kuulla! Myllypoolin toisen reunan ronklattuamme oli kurssilaisen aika lähteä ajelemaan takaisin Vantaalle päin. Tässä vaiheessa oli tyrkättävä Ikonin käyntikortti mukaan, sillä Optiman 3-4 kalastettuaan koko vuorokauden oli mies enemmänkuin vakuuttunut vavasta, joten kauppoihin päästiin.

Kurssilaisen lähdettyä oli aika suunnata vielä pariksi tunniksi itse kalalle. Myllypoolia koluamaan tosissaan. Kerkesin saamaan vielä 3isompaa kalaa haaviin asti kunnes kello lähenteli 12 ja oli aika lopettaa. Tosin jalkakin oli sen verta hellä edellis illan uintijaksosta ettei tosikaan. Vedin lipat jokeen ja menin nämä kaksi kivikkorytöä sääret edellä kivia kolistellen ennenkuin pääsin sen verta syvään pooliin jossa sain käännettyä itseni ja uitua sammakkoa takaisin rantaan. Siinä samalla meni muuten pariviikkoa vanha Iphone ja ei varmaan yllätä, mutta kuvat myös. Tilasin siihen jo uuden akun ja jos vain saisin kaivettua kuvat pois niin olisin erittäin tyytyväinen, voisi lisätä tännekkin.

Läsäkoski on todellakin käymisen arvoinen paikka. Kalastus voi olla todella hankalaa ja huonolla otilla, mutta siimanpäähän saatua taimenen on taistelu varma ja kova. Itsellä ainakin tavoitteena päästä vielä tänäkesänä kerran koluamaan Läsän montut sekä kuohut uudelleen.

Suuri kiitos Kaitsulle, sekä kurssilaiselle että Ruoto Oy:lle. Oli hieno vuorokausi isomusten parissa.