maanantai 8. lokakuuta 2012

Ruskaa pakkasessa @ Ounasjohka

Mökki teloille
24-25.9.2012

Ivalosta lähdettyä ja siellä paikat talvea varten viimeisteltynä alkoi matka kohti Ounasjohkan mökkiä, tietenkin Ivalon S-marketin kautta josta murkinavaraston täydennys toteutettiin. Matkalla kun ei jäänyt mitään alle tai tapahtunut muutenkaan mitään kummia niin hypätään suoraan Ounasjoen rannalle ja kalastukseen....

No tota tota...... Ensinmäisenä iltana kalastelimme vain mökin puoleista rantaa parin tunnin verran, saaliiksi tuli perinteistä harrisilppua, Maija taisi tälläkin kertaa näyttää närhen munat ottaen kuitenkin illan isoimmat harrit, joita Maijalle siunautui pari kappaletta. Touko ja minä kun nyhtäsimme näitä nysäpätkiä joista ei varmasti ruokapöydässä täyttyisi edes hampaan välit, joten päätimme lähteä iltapalan tekoon ja kattomaan näköradion ihmeellista maailmaa joka näytti tästä BigBrotherin maailmasta järkyttäviä ja hupaisia tilanteita, myönnän! Oli virhe katsoa sitä silkkaa paskaa ja kuluttaa elämästä aikaa hukkaan heitä seuratessa, mutta tekeehän kaikki elämässä virheitä!

Seuraavana aamuna päätimme lähteä käymään paikassa joka alkukesästä antoi hyviä tärppejä ja mukavankokoista harjusta. Saavuimme paikalle iltapäivällä klo 13 hujakoilla ja pikku pätkän käveltyä pääsimme kalastamaan. Itse heittelin aluksi pinkkiä murkkua ja adamsia toivoen että siihen joku kala haksahtaisi ja noukkisi pinnasta nuo koukulliset ötökät, sitä kuitenkaan koskaan tapahtumatta vaihdoin nymfikalastuksen pariin ja aloin ronklaamaan pohjia, sekään kun ei tuottanut kovin kummoista tulosta, rupesi jo hieman korpeamaan koko homma! Vesi on kylmää, varjossa on kylmää, tuuli on kylmää ja mikään ei kelpaa kaloille, ei edes Maijan uittaman liitsit tai tai mitkään! Kävelimme autolla takaisin ja soitimme "jokkepapalle" että nyt riittää! lähdetään mökille saunan lämmitykseen ja syömään, keskittymään huomiseen kotimatkaan, no ei aikaakaan kun "jokkepappa" porhalti autolle ja sitten mentiin kohti mökkiä.

No sen verran kuitenkin autossa kerkesi paikat lämmetä ja mieli avartua taas että mökin rannalle päästyä vedettiin kamppeet takas niskaan ja paineltiin iloisasti uutta intoa uhkuen harrijahtiin!!!!

Paskanmarjat sanon minä! syyskalastus tuntui tällä hetkellä siltä että se ei ole ihmislapsen hommaa alkuunkaan, ei sitten yhtään! Ei kaloja, tai muutamia pätkiksen mittaisia harreja, siinä kaikki! taas paleli, vitutti ja teki mieli äkkiä mökkiin lämpimään.

Mökille päästyä Maija siirtyi pitämään murkinapolitiikasta huolen ja valmistamaan meille apetta, minä ja Touko kannettiin vedet saunaan ja laitettiin tulet sähkökiukaaseen ja odoteltiin milloin pääsisi heittämään vettä niille tulipunaisille hiiltyneille vastuksille..

Syötiin, saunottiin, oltiin, mässäiltiin loput herkut, katsottiin näköradiota ja nautiitiin, kunnes kello löi 22 ja meni jostain kumman ihmeen helv...n syytä subTv päälle, myönnän, katsoimme toisenkin jakson tuota valvovaa isoveljeä ennen nukkumaanmenoa....

Aamulla tosin kotia lähdettyä, muutaman kilometrin ajettua alkoi satamaan lunta ja pakkasta oli pari astetta, syksy on tosiaan lopuillaan täällä, parhaillaan Keski-Suomessa. Tästä oli hyvä lähteä kohti etelän lämpöä..