keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Trabucco T1




TestiäTestiäTestiä


 
Trabucon T1 SuperElite monofiili siima on suunniteltu kilpa-onkijoille sekä enimmäkseen vielä silmälläpitäen pilkkijöitä. Siima on monofiilia, jolloin pakkasellakin notkeus säilyy vaikka siima ei erityisen joustavaa muuten ole. Juttelimme Mr.Trabucon kanssa puhelimessa viimekesänä ja sain tehtäväksi testata kyseistä siimaa perukemateriaalina perhokalastuksessa. Tämä kun on kuulemma vain pilkkijöiden ja kilpa-onkijoiden suosimaa. Miksi se ei voisi olla myös perhokalastajillekkin?


Sain vahvuudet 0,10/0,12/0,14/0,16. Nämä kun ovat itsellä nykyään muutenkin eniten käyttämäni vahvuudet joella, niin pintaperhokalastuksessa kuin nymfikalastuksessa. Saimme itseasiassa kyseistä tavaraa testiin jo vuonna 2015 Italian EM-kisoja varten. Valitettavasti silloin vahvuudet olivat jotain hajakokoja, jolloin emme päässet kokeilemaan niitä kunnolla vertausmielessä. Nyt sitten oli sen vuoro.


 Ensisilmäyksellä siimapaketissa pistää silmään vetolujuudet, jotka ovat aika kovanluokan luettavaa.








Tuollaiset vetolujuudet laittavat aina ostajan miettimään, näinköhän pitää paikkaansa... Trabucco on kuitenkin pitkänajan koittanut olla monofiili/fluorcarbon siimoissa ykkösiä, tuotekehitys ja testaus on korkeatasoista ja sitä tehdään erittäin paljon. Myöskin Trabucco on tarkka paksuuksien paikkaansapitävyyksistä. Heidän mielestään se saa olla mielummin ilmoitettua ohuempaa, kuin murto-osankaan ilmoitettua paksumpaa. Sekä vetolujuudet testataan useaan otteeseen ja monilla eri tavoilla.


Kuitenkin itse siimaan. Ensikopeloinnilla siima tuntuu erittäin liukkaalta, joka tarkoittanee tarkkuutta solmujen tekemisessä. Itse kokeilin aluksi ihan perinteisillä solmuilla. Lenkki ja uni-solmu. Nämä eivät oikein toimineet. Joskus luisti auki, joskus ei. Joskus siima leikkasi itsensä, joskus ei. Varmuutta ei siis löytynyt näihin solmuihin. Sitten kokeilin tätä (keskimmäinen video). Tämä solmu osoittautui oikein toimivaksi, pitäväksi ja mikä parasta. Se on erittäin helppotekoinen, sekä todella pieni. Sivutapseissa toimi ihan perinteinen kirurginsolmu. 


Se mitä kestävyyteen tulee, oli tämä ehdottomasti yksi parhaista ja kestävimmistä perukkeista millä olen kalastanut. Yksi mikä myös pisti silmään, tuulisolmuja ei ohuillakaan perukkeilla kalastaessa tullut juurikaan. Veikkaan syyksi sen joustamattomuutta kuten fluorcarboneissa, vaikka kyseessä onkin monofiili. Jos perukkeeseen pääsi solmu tulemaan, kestävyys heikkeni välittömästi. Tämä on tosin kaikissa perukkesiimoissa valmistajasta tai merkistä riippumatta perinteinen tekijä. Ohuissa perukkeissa varsinkin siima leikkaa itse itsensä helposti poikki. Kyseisellä siimalla vahvuutena 0,14 tuli saatua Läsäkoskesta muutama +50cm taimen ja taisi sitä nousta pari 60cm ylitystäkin samalla vahvuudella. Joten kyseessä ei ihan paska perukemateriaali ole.



Hyvät ja huonot puolet:

+ Vetolujuus ohkaisissakin luokissa.
+ Rullakoko 50m.
+ Tietojen paikkaansapitävyys
+ Yhdessäkään rullassa (15kpl) ei esiintynyt huonoa laatua missään välissä.
+ Hinta verrattavissa samanvetolujuuden omistaviin siimoihin.
+ Rullan ulkomitat
+ Hankauskestävyys

- Hieman liian liukas.
- Solmujen erittäin huolellinen tekeminen.
- Pitävän solmun löytäminen
- Rullassa ei "kuminauhaa" valmiina.
- Rullia ei saa toisiinsa kiinni. 


Kaikenkaikkiaan olin erittäin tyytyväinen kyseiseen materiaaliin. Testasin siimaa miltein jokaisella tekemälläni kalastusreissulla, sekä testaamiseen osallistui muutamia ulkopuolisiakin henkilöitä, joten tämä ei ole pelkästään minun yhteenveto. Voin hyvin suositella käytettäväksi.


 











Writed By: Atte Valkama


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti